Babinet.cz  /  Tajemno  /  Nevydařený experiment, výbuch nebo havárie UFO? Co způsobilo záhadnou událost uprostřed Sibiře?

12.8.2020 - redakce Babinet.cz

30. června 1908 se na území tunguzské Sibiře ozvala rána, jejíž dozvuk byl slyšitelný až do vzdálenosti tisíc kilometrů. Tato oblast je více méně neobydlená, následky exploze v podobě praskajících oken domů však byly zaznamenány až ve vzdálenosti sto kilometrů. Celkově tehdy výbuch a následná ohnivá smršť společně s tlakovou vlnou zničily území pětkrát větší, než je dnešní rozloha Prahy. Seismické otřesy po explozi zaznamenaly seismologické stanice po celém světě a následný lesní požár byl viditelný až do vzdálenosti mnoha set kilometrů.

Na tomto téměř liduprázdném území však přece jen žije malý národ Tunguzů neboli Evenků, kteří si z celé události odnesli následky jako těžko se hojící popáleniny a zvláštní nemoc, kterou nazvali mor.

Co tehdy způsobilo tuto katastrofu? To dodnes přesně nevíme. Evenkové, kteří spatřili výbuch na vlastní oči, popsali jakýsi obří prachový hřibovitý útvar. Hypotézu, že se již tehdy mohlo jednat o jaderný výbuch, podporují mimo jiné i nálezy zmutovaných rostlin a stromů v dané oblasti. Vědci zde rovněž objevili zvýšené hodnoty radioaktivity a na základě vědeckých výzkumů bylo zjištěno, že síla sibiřského výbuchu byla údajně přibližně 2000 x větší než v případě bomby svržené 6. srpna 1945 na Hirošimu. Mohlo se však mimo jiné jednat i o pád meteoritu, ostatně tato hypotéza je dnes nejvíce přijímána.

V roce 1990 vědecké výzkumy v Tunguzce objevily přítomnost mikroskopických stop niklu, železa a magnetitu. Tento objev podporuje jak teorii, že se v roce 1908 mohlo jednat o pád meteoritu, tak rovněž i variantu možnosti jaderného výbuchu, neboť tyto prvky se nacházejí také i v místech testování jaderných pum.

Mohla však už v roce 1908 existovat jaderná bomba? Jak již bylo uvedeno výše, za nejpravděpodobnější příčinu tunguzské katastrofy bývá tedy označován dopad meteoritu nebo jiného vesmírného tělesa. Místní Evenkové rovněž popsali, že spatřili po obloze letící obrovský předmět válcovitého nebo kulovitého tvaru.

Existují však rovněž ještě i další možné teorie. Přibližně ve stejné době se pokouší geniální srbský vynálezce Nikola Tesla objevit způsob přenosu elektrického proudu vzduchem. Jeho tehdejší vědecké experimenty byly před veřejností částečně utajovány. Je možné, že by se tehdy právě Teslou vzduchem posílané obrovské množství elektrické energie natolik vymklo kontrole, aby dokázalo způsobit obdobné katastrofální následky odpovídající výbuchu až dvou tisíc atomových bomb v japonské Hirošimě?

Poslední ze známých teorií operuje s havárií UFO, tedy neidentifikovaného létajícího předmětu. Této hypotéze nahrává i skutečnost, že Evenkové ve svých vzpomínkách na tuto událost popisovali rovněž i spatření nad zemským povrchem letícího šedého a nepravidelně se pohybujícího tělesa...