Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Hobit - Bitva pěti armád

Filmová recenze: Hobit - Bitva pěti armád

12.12.2014 - redakce Babinet.cz

Rok se s rokem sešel a máme tu poslední díl další velké trilogie ze středozemě. Své putování spolu se skupinou trpaslíků za znovuzískáním ztraceného království Erebor, letos zakončil hobit Bilbo.  A jejich putování nebylo samozřejmě nijak jednoduché! V cestě této netradiční party stál drak Šmak, stádo pavouků, elfové, skřeti a další podobná stvoření, která pouť k Osamělé hoře rozhodně neuspíšila. Vlastně nakonec výpravu zpomalila natolik, že o tom Peter Jackson musel natočit tři filmy. Po dokončení prací se sám Jackson nechal slyšet, že Bitva pěti armád je jeho posledním režijním zářezem s tematikou Pána prstenů. Takže zbývá pouze jediná otázka - jak proběhlo toto loučení?

Vlastně ani není moc o čem vyprávět. První polovinu filmu hledá sám sebe vůdce výpravy Thorin Pavéza, tu druhou pak na plac před Osamělou horu přikluše postupně pět armád a strhne se přes hodinu trvající řež. Mezitím pár postav dotáhne do konce své menší příběhové linky, Legolas předvede pár osvědčených triků při drcení nepřátel a objeví se i několik dějových spojení s Pánem prstenů. To vše, zabalené do digitálních orgií, se odehrává přes dvě hodiny. Zkrátka a jednoduše - to, co čekáte, že uvidíte, skutečně uvidíte. Nic víc, nic míň.

Bohužel, ani třetí díl Hobita není tím, čím byl Pán prstenů. Ani zdaleka. Možná je nespravedlivé srovnávat nové dílo s jeho starším a o hodně slavnějším "sourozencem", jenže právě toto srovnání se přímo nabízí. Mnoho věcí mají obě trilogie společné, nejen tématicky podobnou předlohu, ale i několik starých známých herců včetně režiséra. Ten navíc pojal i tuto látku velmi podobně jako u svých předešlých a slavnějších filmů. Nejprve se seznamovalo, poté se putovalo a nakonec se všichni poprali. Navíc Jackson trpí neodbytnou tendencí používat nejnovější technologie v podobě kamer Red Epic a dalších věcí. Pán prstenů působil realisticky a věrohodně díky maskám, brněním a vůbec díky svému kouzlu vtáhnout do děje prostřednictvím použitých dekorací. Hobit, točený z větší části za zeleným pozadím, je občas pouze šílenou směsicí digitálních triků, což minimálně zamrzí.

Největším zklamání z celé trilogie přináší postavy. Postavte vedle sebe "společenstvo" a partu trpaslíků. Zatímco Pán prstenů měl postavy, které jste mohli do detailů zkoumat a cítit k nim jakékoliv emoce, Hobit je nemá. Banda trpaslíků je z velké většiny bez duše i charismatu. Skvělý je ovšem Martin Freeman v roli Bilba. Myslím, že lepšího herce Jackson nemohl vybrat.

Natáčení Tolkienových příběhů je u konce. Jackson si splnil sen a po Pánovi prstenů natočil i Hobita. V něm však bohužel už je spíše cítit nenasytnost filmových studií a producentů. Recyklací nápadů z předchozí trilogie mačkají Jackson a spol. poslední zbytky z Tolkienovského světa s vidinou dalších velkých zisků. Z nabídnutých tří filmů nejvíce zajímavé akce nabízí pravděpodobně druhý díl. Ten díky skvělému Šmakovi rozhodně nenudil. Ani Bitva pěti armád není špatným filmem, jen se nejde zbavit pocitu, že mohl být skvělým.

Nový Zéland / USA 2014
Žánr: dobrodružný / fantasy

Režie: Peter Jackson