Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Fotograf

Filmová recenze: Fotograf

7.1.2015 - Hana F - redaktorka

Zcela originální, kontroverzní či naprosto šílený a nesvéprávný? Jan Saudek. Pan fotograf Jan Saudek. Jeníček, Jeník, ... jméno se mění dle nálady a situace. Muž, jehož jméno zná, nejenom u nás, každý, díky velmi rozsáhlé škále jeho neobvyklé tvorby. S jeho příběhem nyní přichází do našich kin paní režisérka Irena Pavlásková.

V hlavní roli naprosto exceluje pan Karel Roden. Perverzní kontra naprosto upřímný. Kolik lidí ve skutečnosti říká, co si opravdu myslí? Kolik lidí matlá a zamatlává nicotu do laciných řečí, řečiček a slizkých nicneříkajících keců? Kolik lidí má srdce na dlani a pomůže v nouzi? Pan fotograf jde přímo k věci. Dle situace, v duchu přítomného okamžiku. Je jasné, že tím často vybočuje z něčeho již dříve domluveného a slíbeného, ale co? Situace se prostě změnila, tudíž se tomu musí přizpůsobit i přítomný okamžik. Kolik lidí se dovolí tímto způsobem chovat? Není to kritika, spíše obdiv. Obdiv k odvaze či naprosté drzosti, chcete-li. Jak to, že mu všechno prochází? Jan si věří. Ví, že nedělá nic proti sobě, má naprosto čisté svědomí. Nebo se tak alespoň tváří. Každopádně je v něm něco, co téměř každého dostává do kolen. Obzvláště příslušnice tzv. křehkého pohlaví. Ženy se mu doslova svlékají před očima, otevřeně a zcela nepokrytě se po něm vrhají a doširoka na něj roztahují všechny své dvě končetiny bez bázně a hany. Proč by si alfa samec nebral? Proč by si neochutnával z bohaté hostiny, která se mu servíruje na doslova přetékajících podnosech. Jedině impotent či naprostý hlupák by takové lahůdky ignoroval. Jan má navíc ten dar, že každý milimetřík ženského těla a duše dokáže ocenit. Ať už slovně či rovnou fyzicky. Ženy tečou blahem a Jeníček je šťastný.

Marie Málková ztvárnila Janovu partnerku pod jménem Líba. Děvče z maličké vísky, jež se rozhodne být panu fotografovi jak po boku, tak všude jinde kde jen to jde. Urputná vtíravost, pokrytectví a xy dalších negativních vlastností, snoubících se s až nezdravou touhou po životě s mužem, jenž je jejím nebetyčným vzorem, hrdinou a pokud Bůh dá, také otcem jejích dětí. Bůh nedal, nicméně dal fotografův syn. Václav Neužil ml. v roli nakyslého syna slavného muže, jež navíc svého otce spíše nenávidí, než aby si ho vážil a respektoval ho. Lída se po něm vrhla jako slepice po flusu, když zjistila, že pan fotograf jí svoje sperma rozhodně nemíní věnovat. Z hereckého hlediska unikátní výkon a hlavně o ten ve filmu jde.

Koho uvidíme v dalších neméně podstatných rolích nového snímku? Například velmi živočišnou Vilmu Cibulkovou, velmi mateřskou a pečující Mariku Procházkovou, Jenovéfu Bokovou coby milující dceru a Zuzanu Vejvodovou v roli milenky či snad další z fotografových dětí? Raději si odpovězte sami.

Nový film Ireny Pavláskové mě zcela nečekaně strhnul svojí syrovostí a nevybíravostí. Právě tím, co člověk často vnímá za krajkovanou rouškou, ale málokdy má možnost za ni nahlédnout. Vulgarity, které najednou nezní úděsně a lacině, ale člověka spíše pobaví. Ženská těla plná jizev a jizviček pomerančové kůry přes celé plátno a lidská přirozenost, kam se podíváš. Zklamání a náhlá ztráta dekoru u hlavní ženské postavy, která se po většinu času chová a tváří jako porcelánová panna. S jejím zoufalým zaúpěním člověk najednou vidí, že i ona ztrácí kontrolu a nasedá na vlnu syrové upřímnosti. A tak dále, a tak dále. Děj se valí a divák se baví.

Vřele vám film Fotograf doporučuji. Seznámíte se nejenom s mediálním Janem Saudkem, ale hlavně s Jeníčkem, který žil a naštěstí stále žije svůj život naprosto naplno. A takových lidí zrovna moc není.

ČR 2015

Žánr: Tragikomedie