Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Šílený Max: Zběsilá cesta

Filmová recenze: Šílený Max: Zběsilá cesta

21.5.2015 - redakce Babinet.cz

Rok 2015 nachystal pro filmové fanoušky pořádnou porci zajímavých filmů. Už v průběhu jeho první poloviny jistě potěšil všechny fanoušky série Rychle a zběsile, jejíž sedmý díl stále láká do kin spousty diváků. Další novinkou, která právě bere naše kina útokem, jsou noví Avengers a chystají se i další komiksové pecky, například Ant-man. A tím se zdaleka nekončí. Nový "bond", Terminátor, Jurský svět a zapomenout rozhodně nemůžeme na ten nejočekávanější film roku - Star Wars VII. Zkrátka zatím bylo, na co se dívat a rozhodně se mají fanoušci na co se těšit. Ve výčtu filmů ale jeden chybí. Jmenuje se Mad Max: Fury Road. Zatím největší překvapení roku.

Trailery dávaly tušit, že nový Max bude přinejmenším vizuálně precizní. Režisér George Miller, který stojí za původní trilogií a letos oslavil sedmdesátiny, si stanovil nelehký úkol. Dokázat, že ve svém věku stále umí natočit kvalitní film a také získat na svou stranu i mladší generaci, pro kterou by původní "Maxové" z osmdesátých let byli k smíchu. Miller ovšem na svůj projekt dostal značný rozpočet a k tomu se dokázal obklopit velmi zajímavými jmény. O kameru se postaral držitel oscara za film Anglický pacient John Seale a ústřední dvojici hrdinů spolu sehráli Tom Hardy a Charlize Theron. A jak to dopadlo?

Fury Road je opravdu zběsilou cestou! Od začátku, až do konce. Nedá vydechnout, ale zároveň působí velmi přehledně při akčních scénách. Má prostý děj, ovšem perfektně dotažený a velmi dobře funguje. Hardy alias Max Rockatansky dokonale uplatňuje svoje fyzické parametry a jeho charisma sálá na kilometry. A ostatní? Theron je asi nejlepší ženská postava za poslední roky a proměnu Nuxe ze zfanatizovaného poskoka v rozumného jedince v podání Nicholase Houlta, budete sledovat ze stejným zaujetím. Třešničku na dortu pak servíruje  Hugh Keays-Byrne jako Immrtan Joea. Všechno a všichni sedí. Naprosto perfektně. Až se tomu nechce věřit. Akce, herecké výkony, nadupané mašiny a zběsilá akce - to vše je zabalené do fantastického, nelítostného světa, kde převládají odstíny temně oranžové, rudé a žluté, v podobě rzi, písku a krve.

V úvodu jsem vyjmenoval  názvy velkofilmů, které se chystají nebo již brázdí světové kinosály. Názvy o nichž se vědělo mnohdy i roky dopředu, například v případě Star Wars. Šílený Max určitě nebyl tak očekávaným filmem a právě proto se stal tak skvělým překvapením. Pokud jste zaznamenali trailery a  řekli si, že by nový Max mohl být sranda , tak ano - skutečně je. Jenže asi málokdo tušil, že Fury Road bude ověnčena takovými tituly, jako "akční film dekády". Klidně jí tak můžeme brát. Nechci dělat předčasné závěry, ale Mad Max je horkým aspirantem na film roku. Fascinující podívaná!

USA 2015

Žánr: Akční / Dobrodružný / Thriller

Režie: George Miller